Logo for bærekraft

Årlig kaster nordmenn 42,1 kilo spiselig mat. Det betyr at hver åttende handlepose havner i søpla. Nå skal en kampanje rettet mot serveringsbransjen få matsvinnet ned.

Bak kampanjen står NorgesGruppen, i samarbeid med Matvett, Nordic Choice, Scandic og SIO studentkantiner. Kampanjens logo, «Kutt matsvinn», er utarbeidet av Itera Gazette.


– Vi har utformet en logo som fungerer som et samlende «stempel» for partene bak kampanjen. Den vil nå bli brukt i forbindelse med ulike kampanjer og tiltak rettet mot både ansatte og gjester i serveringsbransjen. Logoen er i seg selv et synlig uttrykk for at serveringsbransjen nå gjør et felles løft mot matsvinn, sier prosjektrådgiver Christopher Hjort i Itera Gazette og legger til: – Tanken er at logoen skal fungere på alt materiell som prosjektet utvikler, i tillegg til at alle som blir med som samarbeidspartnere skal kunne bruke logoen sammen med sin egen logo når de gjennomfører aktiviteter for å kutte matsvinnet.


– Logoen Kutt matsvinn har en enkel, men sterk i kommunikasjonen. Den er forståelig for alle, uavhengig av språk, alder og bakgrunn for øvrig. Den fungerer fint på både små og store flater og i alle kanaler. Den er utformet slik at den egner seg like godt på menyer som på interne dokumenter og motivasjonskampanjer, og den fungerer fint sammen med andre loger. Vi er veldig fornøyde og glade for å gi vårt bidrag til FNs bærekraftmål 12.3 om å halvere matsvinn i 2030, sier Signe Bunkholt Sæter i NorgesGruppen.

Kontaktperson

Christopher Hjort
97605129 / christopher.hjort@itera.no