Sov godt

Søvnvansker er en av de vanligste helseplagene i befolkningen. Ca. én av tre voksne sliter med søvnen. Helsedirektoratet har iverksatt kommunikasjonstiltak for bedre søvn. Itera Gazette har vært deres samarbeidspartner.

Oppdraget har bestått av utvikling av flere produkter: en plakat, et postkort og brosjyre om søvn og hva du kan gjøre for å sove bedre, samt utforming av ikoner knyttet til søvnrådene.

Materiellet ble distribuert til alle fastlegekontorer i landet og dannet utgangspunkt for enkel animasjonsfilm om søvn. Filmen blir vist på informasjonsskjermene hos fastlegene.
Itera Gazette har også designet kursmateriellet til bruk på Frisklivsentralene som holder søvnkurs på vegne av Helsedirektoratet. Materiellet består av en omfattende veileder for hvordan gjennomføre kurs, en presentasjon til bruk på kursene, samt et hefte til deltakerne på kurset.

Sliter du med søvnen? Her er noen av Helsedirektoratets råd for god søvn:

- Legg deg til samme tid hver kveld, og stå opp til samme tid hver morgen.
- Unngå å drikke kaffe, te eller cola etter kl. 17. Alkohol forstyrrer også søvnen.
- Fysisk aktivitet gir bedre søvn, men unngå hard trening rett før leggetid.
- Unngå å være sulten eller å innta et tungt måltid rett før leggetid.
- Unngå bruk av pc og mobil på senga.
- Unngå å se på klokka hvis du våkner i løpet av natta.
- Stå opp og gjør noe annet om du ikke får sove. Legg deg når du blir trøtt igjen.
- Sett av tid på dagen til å gå gjennom ting du bekymrer deg over.
- Lær deg en avspenningsteknikk, bruk den ved oppvåkninger.

 

Kontaktperson

Merete Brekke Skara
93092874 / merete.brekke.skara@iteragazette.no