Business Intelligence og Big Data

Vi hjelper kundene våre med å analysere eksplosivt voksende datamengder - strukturerte så vel som ustrukturerte. Det å forstå mønstre og tendenser gjør det enklere å ta mer kvalifiserte beslutninger raskere.

Hver enkelt av oss har blitt storprodusenter av data på grunn av teknologien. Vi betaler med kort, passerer sensorer, bruker sosiale medier, deler bilder, navigerer via GPS og sender meldinger – hver dag. Det sies at mer enn 80 prosent av alle data i verden er skapt de siste to årene. Det sies også at en person som ble født i 2014 vil produsere mer enn 101 TB data i løpet av sin levetid!

Vi hjelper kundene våre med å analysere eksplosivt voksende datamengder - strukturerte så vel som ustrukturerte. Det å forstå mønstre og tendenser gjør det enklere å ta mer kvalifiserte beslutninger raskere. Vi forsøker alltid å forenkle, slik at kundene – og ikke minst kundenes kunder – får en bedre brukeropplevelse. Dette bidrar til økt lojalitet, styrket konkurransekraft og bedre lønnsomhet.

Business Intelligence

Informasjon er ikke verdt noe før den er forstått. Våre designere jobber med å gjøre informasjon lettere tilgjengelig hver eneste dag. Når vi designer dashboards og rapporter har vi fokus på at relevante brukergrupper skal ha gode opplevelser. Informasjonen skal bli forstått umiddelbart og gi den essensielle innsikten.

Design i seg selv hjelper ikke noe hvis datagrunnlaget ikke er tilstede. Våre teknologer lager løsninger som henter ut data fra alle relevante systemer, gjerne flere ganger daglig, og gjør dataene tilgjengelig for de ulike systemene, for eksempel bedriftens overvåkningssystem. Er ikke dette på plass allerede, kan vi løse dette også.

Big Data

Datamengden er eksplosiv voksende fra år til år. Hvis datamengden er voldsomt stor, kaotisk eller finnes spredt over mange kilder og systemer, kan vi etablere løsninger som gir bedre og målrettet utnyttelse av data i beslutningsprosesser, kundeoppfølging, salgsprosesser, markedsinnsikt etc.

Prediktive analyser analyserer historiske datasett og forutser hva som er den naturlige fortsettelsen. Kobler du prediktive analyser sammen med maskinlæring, får du også muligheten til å kjøre analysene løpende i sanntid.

Da kan man for eksempel sette opp avviksvarslinger for systemer som oppfører seg unormalt, enten det er tjenester dere leverer eller avvikende forretningsprosesser. Avviker for eksempel salget uventet mye i forhold til hva som er vanlig på denne dagen i uken, denne uken i året, kan de riktige menneskene blir varslet om det med én gang avviket oppstår.

Gevinsten forbundet med ny og mer tilgjengelig innsikt varierer mellom bransjer og virksomheter. Noen eksempler på bransjer der BI og Big Data kan gi strategiske fordeler:

  • Produksjonsbedriften kan optimalisere produksjonsprosessen og distribusjonen
  • Nettbutikker kan utarbeide kampanjer, planlegge produktplassering, spore svindel, gjøre handlekurvanalyser, utforme lojalitetsprogrammer og effektivisere lagerstyringen
  • Forsikringsbransjen kan avsløre svindel og avdekke risikable kundegrupper
  • Telekommunikasjonsindustrien kan finslipe kundestrategien og redusere avhopp ved å forbedre kundetjenester
  • Analyse- og mediebyråer kan peke på nye forretningsmuligheter for kundene sine ved å vise til funn og konklusjoner fra analyse av data fra både strukturerte og ustrukturerte kilder
  • Energisektoren kan planlegge produksjon, forutse potensielle problemer og ganske enkelt faktisk forutsi når et gatelys må byttes ved å samle inn og analysere store mengder data fra operative systemer, kundeanalyser, CRM, værdata og finansielle systemer

Vår kompetanse på både teknologi og kommunikasjon gjør at vi både er i stand til å hente ut informasjon og presentere denne på en måte som gjør den mer tilgjengelig. Vi er spesialister innen integrasjon, datavarehus, rapporteringsløsninger, analyse, søketeknologier og optimalisering av forretningsprosesser i ulike bransjer. Vi gjør kundene våre smartere gjennom Business Intelligence - vi gjør en forskjell!

Kontakt oss, så ser vi på muligheter i din virksomhet.

Relaterte referanser

  • Måling av butikkeffektivitet i Synoptik
    Synoptik har store markedsambisjoner. For å følge utviklingen nøye trengte de effektive verktøy for å måle butikkeffektiviteten. Les mer

Javed Choudhry

Direktør vekst og utvikling


+47 916 55 555

Tommy Ryen

Direktør teknologi


Kontakt meg

Takk!

Vi kontakter deg snart

Beklager!

Noe gikk galt

Itera - Make a difference