Kommunikation og klarsprog i hastighedens tid

hildebringsli

Vi er oversvømmet af information i alle kanaler. En forskningsundersøgelse fra University of California, San Diego, siger, at vi gennem forskellige kanaler som mobil, internet, e-mail, aviser, sociale medier og tv udsættes for ca. 23 ord pr. sekund i løbet af dagen. Hvad skal der til for at nå frem med vores indhold i denne enorme informationsstrøm? Det enkle svar er, at vi skal have et godt og relevant indhold og et klart budskab, formidlet gennem klarsprog.

Skrevet af Hilde Bringsli, Tekstforfatter og Redaktør i Itera

Definer, hvem du skriver til, og følg principperne for et klarsprog

Er klarsprog så kompliceret? Nej, det er det ikke. Når du begynder at stille dig selv følgende spørgsmål, inden du skriver, er der gjort meget: Hvem skriver jeg til? Hvorfor skriver jeg? Hvad ønsker jeg, at læseren skal vide eller gøre, når jeg har læst teksten?

Følg derefter de vigtigste klarhedsprincipper:

1. Kom hurtigt til sagen, helst allerede i overskriften.
2. Tag kun det med, der er relevant for læseren.
3. Opdel teksten i afsnit med beskrivende mellemtitler.
4. Brug punkter til at fremhæve ting, f.eks. hvad læseren skal gøre efter at have læst teksten.
5. Undgå fagbegreber, som læseren ikke har nogen forudsætning for at forstå eller forklare.

Husk, at digitale læsere er selektive

Du spekulerer måske på, om disse klare sprogtip gælder både for digitale og printkanaler? Svaret er ja, men de er ekstra vigtige, når man skriver til digitale kanaler. Vi er ekstremt selektive og utålmodige, når vi er online. Vi scanner overskrifter, introtekster og mellemtitler. Vi leder efter specifik information og forventer øjeblikkelige svar. Derfor skal det være let for læserne at finde, hvad de leder efter. En analyse fra Chartbeat viser, at efter kun et par hundrede ord er der kun halvdelen af ​​læserne tilbage, og kun en ud af ti læser hele artiklen.

Styr uden om buzzwords på klart sprog

En ting til, når vi beskæftiger os med kommunikation baseret på klarsprog: prøv at undgå såkaldte buzzwords, ord, som kun den indviede forstår. Jeg tænker på ord og begreber som: forstyrrende innovation, smidig coaching, magert lærred, MVP og designtænkning. Mange sidder med spørgsmålstegn, når de hører disse ord, men tør ikke sige det. Det sker hver dag, i et mødelokale i nærheden af ​​dig - eller hvor du end er. Som konsulent i en kommunikations- og teknologivirksomhed har jeg oplevet det selv. Det har været svært at sige til dem omkring mig, at jeg ikke forstår hvad der bliver sagt, fordi ordene hører til min egen arbejdsfære. Heldigvis er jeg over den frygt. Én ting er sikker: uanset om vi skriver en e-mail til en kollega, eller arbejder med at udvikle digitale indkøbsløsninger til en kunde, skal vi bruge et klart sprog, så de fleste mennesker forstår, fordi læsere netop er dem - de fleste mennesker.

Er du interesseret i at læse mere? Der står om den forskningsundersøgelse, jeg refererer til i denne artikel: https://www.tech21century.com/the-human-brain-is-loaded-daily-with-34-gb-of-information/