Illustration of internet of things.

Du har sandsynligvis hørt om smarte biler, smarte huse, smarte byer eller smart energi. Her forklarer vi, hvorfor "alt" bliver smartere. Og ikke mindst, hvordan det vil påvirke os mennesker i fremtiden.

Skrevet af Kristian Enger, Innovation & Own Brands

Adgang til data

Internet of Things (IoT) er den samlede betegnelse for alle de milliarder af sensorer, vi nu har til at indsamle data. Biler, huse, fabrikker, kaffemaskiner, højttalere, tøj og pærer - der er ingen grænser for, hvad vi kan måle, kontrollere og få af data ved hjælp af sensorer. Udviklingen er drevet af lave omkostninger forbundet med registrering og indsamling af data og den høje værdi af dataene, når de bruges korrekt. Vi lever i et stadig mere komplekst informationssamfund, hvor datatilgang øges eksponentielt og hvor smart teknologi bliver mere og mere centralt.

Hvordan bliver smart teknologi smart?

Uendelige mængder data gemmes i skyen og danner grundlaget for det, vi beskriver som smart teknologi. Gennem computerdrevet forretningsudvikling og maskinlæring kan vi skræddersy systemer, processer, rutiner, produkter og tjenester og gøre dem intelligente. Dette betyder, at systemer forudsiger fejl, der kan opstå, og løsninger leverer proaktive meddelelser og tjenester, der tilpasser sig brugeren - helst uden at brugeren tænker over det. Dette kaldes ofte kunstig intelligens (AI), men er i virkeligheden kun brugen af ​​data på en systematisk og lærerig måde. De store platformafspillere (Microsoft, Google, Amazon osv.) har udviklet en bred vifte af databehandlingstjenester i de senere år, og Itera arbejder tæt sammen med dem alle for at udnytte rammen.

Brug af data til smart teknologi

Som brugere har alle sandsynligvis oplevet smart teknologi, der i virkeligheden ikke tilføjer værdi; korttjenester, der fører dig til det forkerte sted, smarte højttalere, der ikke giver dig det svar, du har brug for, eller automatiske kunstvandingssystemer, der ikke registrerer fugt korrekt. Adgang til store mængder data er på ingen måde nok til at kalde noget "smart". For os er det udvikling af intelligente systemer eller tjenester tæt knyttet til den digitale transformation, vi gør med vores kunder og partnere, som er smart. Vi arbejder på en tværfaglig måde med konceptudvikling, design, programmering, sikkerhed og bæredygtighed. Dette er essensen af ​​at skabe digital værdi.

Smart teknologi vs smarte brugere

Hos Itera brænder vi for brugere af smart teknologi, hvad enten det drejer sig om en professionel eller privat sammenhæng. Når alt kommer til alt er det dem, der vil opleve det smarte. Derfor jubler vi over OBOS hvor vi taler om "smart living" snarere end "smarte huse", over Cognite som bruger dataplatform til at effektivisere olieindustrien og over Agder Energi, som ønsker at kunderne skal kunne lagre og distribuere solenergi, som de selv har produceret.

For os i Itera er udviklingen af ​​smart teknologi ensbetydende med en bruger-centreret tilgang. Vi brænder for at engagere brugere og forstå deres problem. Så når vi kan bruge data til at løse disse problemer og skabe gode brugeroplevelser, bruser blodet i os. For os er dette essensen af ​​at arbejde smart.