Santander om forenkling av bilkjøp

Santander har en ny, integrert betalingsløsning for bilkjøp, og Itera har vært med på utviklingen av denne. Vi er opptatt av innovasjon, og med vår digitale kompetanse har vi mye å komme med. I dette intervjuet med Trond Brakken (Kommersiell direktør i Santander Norge) snakker han om den nye løsningen deres, digitalisering av bilbransjen, samt Itera sin rolle i prosjektet.

På bildet f.v.: Odd Khalifi (Head of Nordic accounts and new markets i Itera) og Trond Brakken (Kommersiell direktør i Santander Norge). Foto: Olav Løkke. 

Intervjuet ble først publisert i en kortversjon i Innovasjonsmagasinet 2018. 

 

Hva er fordelen med Nissan sin integrerte betalingsløsning?

Du kan enkelt og greit sitte hjemme i sofaen og kjøpe deg en bil, samt avtale enkel levering. I tillegg ser vi, spesielt i forhold til el-biler, at selve bilen ikke er så viktig for forbrukerne lenger. Faktorer som ytelse i forhold til rekkevidde er mer avgjørende. Dette gjør at det egner seg veldig godt å selge bilene via en e-kommers plattform.

 

Når ble tjenesten lansert?

I Nissan sitt tilfelle ble det lansert i forbindelse med nye Nissan Leaf, i oktober 2017. Siden den gang har det blitt solgt over 500 biler via dette verktøyet. Vi har i tillegg laget et nytt verktøy som inkluderer flere tjenester for Birger N Haug, som har solgt 250 biler. Det drar seg altså mot 1000 solgte biler via en e-kommers løsning.

 

Sammenlignet med tradisjonell bilsalg- og finansiering, er det flere som kjøper bil?

Det vet vi ikke helt. Men det vi vet fra en del andre markeder er at kundene som bruker denne typer verktøy for å kjøpe bil ofte er yngre mennesker og kvinner, som gjerne ikke har vært hos forhandlere før. Vi har allikevel for lite erfaring med dette i Norge til å komme med konkrete fakta, men ser vi på det engelske markedet for eksempel, er dette en tydelig trend.

 

Er dette en løsning dere har i flere land hvor Santander har virksomhet?

Nei, den er foreløpig kun i Norge. Men det er stor interesse for det i andre land. Løsningen vi har i Norge ble initiert via Nissan Europe, og de synes det har vært en kjempesuksess. Vi ligger jo langt fremme i Norge i forhold til teknologi, så jeg tror Norge er et land som blir fulgt nøye med på og fungerer som eksempel til etterfølgelse for de andre Santanderlandene.

 

Er det fordi vi er så langt fremme på teknologifronten at vi er først ute med denne løsningen?

Jeg tror det er to grunner til at Norge er forholdsvis tidlig ute. For det første er den teknologiske utviklingen i Norge et stykke foran spesielt de sør-europeiske landene. Vi har i for det andre en stor utbredelse av el-bil, som trekker hele utviklingen litt foran de andre. Akkurat der har Norge et massivt forsprang på resten av Europa i forhold til salg. Det har vært mye insentiver for at kunder skal kjøpe el-bil, og det drar med seg noe mer enn bare elbilen, nemlig også ny teknologi.

 

Kan du si noe om det skiftet som har skjedd? Hvor mange ledd har man forkortet kjøpsprosessen med?

Dette har egentlig skjedd litt over tid. Hos bilimportørene nå ligger det konfiguratorer for bilene på alle nettsidene, og det er jo sånn i dag at kunden vet hva han eller hun vil kjøpe før de kommer inn i butikken. Ofte er det sånn at kunden til og med kan like mye om produktet som selgeren. På nybilkjøp i dag er det i gjennomsnitt 1,1 besøk per kunde i butikk. For ti år siden lå dette tallet på mellom 5 og 7. Utviklingen med at ting er mer og mer tilgjengelig på nett gjør behovet for en e-kommers plattform for bilkjøp. Disse verktøyene egner seg spesielt godt for el-bil, hvor valgmulighetene for ekstrautstyr er mindre enn på high-end biler. Jeg tror ikke det er et verktøy for alt salg, men det er et fint tillegg for el-biler.

 

Har dere fått noen respons fra forbrukerne på hvordan de opplever å gå fra å kjøpe bil på en måte til å nå gjøre dette?

Ja, det har vi. Vi er jo fortsatt i en læringsfase, men de første tilbakemeldingene fra kundene våre er at det er en veldig enkel løsning. Videre har vi lyst til å finne ut mer om hva de synes om kundereisen, og hvordan de valgte denne løsningen. Det som har vært utslagsgivende er enkelheten og at det er kjente, solide aktører som står bak verktøyene.

 

Hvordan har prosessen vært i forhold til å jobbe med innovasjon rundt dette?

Ideen er jo ganske gammel. Det har vært en treg start, og det har noe å gjøre med at det var nytt for bransjen. Vi var først ute i Norge med å tilby disse løsningene, og da fikk vi mye kritikk, siden bilbransjen er ganske tradisjonell. Nå tror jeg alle er der hvor de ser at dette kommer til å være en kanal som har kommet for å bli, og at det vil ta en del av salget. Ikke alt salg, men kanskje 20%. Det skjer mye endringer i verden nå, så dette akselererer veldig. Det nye vi ser på nå er mobilitetsløsninger. I dag finansierer vi objekter, og det vil nok gå mer over i et tankesett hvor vi skal finansiere mobilitet.

 

Kan du si litt mer om det?

I praksis er det mange muligheter, hvor bildeling er én form for mobilitet. Vi tror mer på en type abonnementsløsning, hvor vi skaper mer fleksibilitet. Driveren for det vil bygge på ekommers plattformene vi har nå, siden dette vil være ting folk vil handle på nettet – gjerne på en app. Vi ser at en del aktører innenfor bil posisjonerer seg i forhold til dette, blant annet Møller-gruppen som har skiftet navn til Møller Mobility. Fra utlandet ser vi også trender til at man beveger seg i denne retningen. Når selvkjørende biler kommer på banen, blir det enda mer aktuelt. Det vi vet med sikkerhet er at det kommer til å skje veldig mye fremover, og at det gjelder å være med på de løpene. Man vet ikke hva som kommer til å lykkes eller ikke, men det gjelder å være der det skjer.

 

Hvordan har samarbeidet med Itera vært?

Det har jo vært deres idé og deres innovasjon, og så har Itera bidratt i utviklingen av dette. Prosjektet vi har hatt med Itera har fungert veldig bra. Både teknologi og forretningsforståelse er noe Itera har bidratt med, og de skjønner hvilke behov vi har og ser hvor vi ønsker å komme. Det er en ting som er helt vesentlig for å lykkes.

 

Noen siste ord til slutt?

Jeg tror at det vi ser nå, i forhold til innovasjon og e-kommers, er bare starten på veldig mye mer. Det ruller fort om dagen, og det her kommer til å bli en av mange nye ting som vi er nødt til å komme på lufta med. Dette tenderer jo over til mobilitet, og det som kommer der av tjenester og produkter vet vi ikke enda, men det jobber vi knallhardt med hver dag. Noen vil lykkes og andre vil bli borte, men vi er nødt til å spre oss slik at vi er med på alt.