Betalingstjeneste på to hjul

Web.jpg

I et marked med stadig flere nye, smarte og konkurrerende betalingsløsninger ønsket Nets å styrke merkevarene eFaktura og AvtaleGiro. Vi reviderte derfor de visuelle identitene og utviklet to kampanjeårshjul.

AvtaleGiro og eFaktura er selvstendige merkevarer, men opptrer ofte sammen. I tillegg er de en støttet merkevare i bankene og bedriftenes eget materiell, hovedsakelig i digitale flater.

Vi tok ting i riktig rekkefølge og begynte med å oppgradere den visuelle identiteten.

 

To merkevarer, én avsender

Mange har problemer med å skille AvtaleGiro og eFaktura fra hverandre. For å ta det raskt her: AvtaleGiro er helautomatisk betaling av de faste regningene som tikker og går. Du slipper å tenke på dem. eFaktura er ikke automatisk. Regningene dine får du (enten de er faste eller sporadiske) levert ferdig utfylte i nettbanken. Du slipper for eksempel å taste lange KID-numre. Og ikke mer papir! Alt du må gjøre for at eFakturaene skal bli betalt, er å godkjenne dem i nettbanken.

 

Løsningene ble spretne in-your-face-identiteter, hvor vi allikevel tok vare på det gjenkjennelige ved dem som signaliserer historie og mange år med solid velprøvdhet (som konkurrentene ikke har). Identitetene viser produktene som tydelig adskilte, men allikevel med fellestrekk som viser at de kom fra samme avsender (Nets). De nye identitetene skal bidra til å beholde eksisterende kunder og tiltrekke seg nye, spesielt yngre.

 

Facebook og Instagram

Etter at identitetene satt, utviklet vi i samarbeid med Nets to kampanjeårsjul  i sosiale medier. Årshjulet for eFaktura hadde oppstart høsten 2017 og avsluttes høsten 2018. Årsjulet for AvtaleGiro går fra januar 2018 til januar 2019. Dette er digitale annonser som ukentlig legges ut på Facebook og Instagram, hvor de kontinuerlig måles på forskjellige parametere og tweakes. Alle annonsene varierer visuelt og tekstlig for hver nye publisering, og i enkelte uker kjører vi forskjellige varianter, for å teste effekt. De er skrevet på bakgrunn av kundearketyper og produktets relevans for kundens liv gjennom året. Å fange klikk på annonsene er underordnet, da det ikke er mulig å lenke fra annonsen og inn i nettbanken, hvor kundene faktisk inngår avtaler om eFaktura og AvtaleGiro. Annonsene klikker inn mot merkevaresidene her og her som forklarer produktene mer. Det overordnede i årshjulene er derimot å skinne i feeden, å plante merkevarene og produktfordelene i folks bevissthet og å senke terskelen for å inngå avtalene neste gang man går inn i nettbanken.